ponedjeljak, 23. studenoga 2015.

Čuvarkuća - štit koji nas čuva


Elegija o gojzericama dobila je neočekivano sretan završetak, bar zasad. Postolar Miro udahnuo im je novi život. Tko bi rekao... čini se da nikad nije tako crno kako se taj tren čini. Možda nekad jednostavno preburno reagiramo. Na prvu i tutta forza (punom snagom) kako bi moja nona rekla. A tek kad nas prođe bijes, skockamo se i rješenje se pomoli negdje na horizontu. Ne ide na silu. Nije uvijek logično. Jednostavno se dogodi. Samo ga trebamo prepoznati, osvijestiti... Priroda nas nekad čuva a da toga nismo niti svjesni. Čuvarkuća je baš takva. 

Čuvarkuća (lat. Sempervivum tectorum ili vječno živa) poput okamenjene ružice na starom krovu proviruje kroz mahovinu i lišajeve. Zbijene glavice jedna do druge zgusnuto čuvaju jedna drugu. Čvrsto se drže svojim kožnatim listovima. Štite i krov i kuću a ponekad i ukućane koji zatraže njenu pomoć. 

Mi smo roditelji ludi za svojom djecom. A kad se ona razbole još smo luđi. Uhobolja je izravno povezana s bolestima dišnih puteva. Najčešće se javlja kao komplikacija virusne infekcije gornjeg dišnog sustava, zbog koje dolazi do zatvaranja prirodnog kanala koji spaja nosni dio ždrijela i srednje uho (tzv. Eustachieva tuba). Bakterijska infekcija koja nastaje bolna je za dijete. A onda se javlja i temperatura. Cijela drama plakanja, nespavanja, nejedenja... ili na prvo žaljenje djeteta da ga boli uho nakapati mu dvije tri kapi soka čuvarkuće. Kod nas to redovito funkcionira. U oba uha nakapamo za svaki slučaj pazeći da su kapljice ušle. Ponovimo i slijedeći dan jer u ovom slučaju "od viška glava ne boli". Tako izbjegnemo i veću bol i temperaturu i čekanje kod doktorice. Zato čuvarkuće uvijek imamo oko kuće, na ogradi, u teglama s drugim cvijeće, na balkonu... Ona ne zahtjeva nikakvu brigu. Nije ju čak potrebno niti zalijevati. Neke vrste tako rastu u prirodi na suhim i kamenitim mjestima po visokim planinama gotovo bez vode.

Čuvarkuća je i odlična hrana. Njeni listovi mogu se pripremati kao varivo, salata, s rižotom ili jednostavno s krumpirom i maslinovim uljem, tjesteninom... (vidite u Kuharici ljekovitog bilja Antona Rudana str. 100 - 105 Šumski kuhar) ili jednostavno budite kreativni i iznenadite ukućane novim okusima. 

Čuvarkuća u narodnoj medicini široku paletu liječenja: od raznih upala, kožnih bolesti, uboda, crijevnih parazita, bronhitisa... Pila sam nedavno i sok čuvarkuće spravljen u medu koji uspješno liječi miome i ciste na maternici te uklanja probleme sa štitnjačom. Pila sam ga kao preventivu svojim sitnim čvorićima na štitnjači.

Imala sam tumor na jajniku kojeg sam otkrila slučajno. Nisam prepoznala niti jedan od očitih znakova. Nisam išla kod ginekologa. Nisam nikada mislila da se to meni može dogoditi. Imala sam samo 21 godinu. Svijet mi se prolomio pod nogama. Srećom, bio je dobročudan. Osam centimetara benignog tkiva vezalo se oko jednog jajnika a drugog je samo malo omotalo. Taj mi je jedan i ostao. Nisam pila lijekove. Nisam htjela već tada imati djecu iako su me svi požurivali. Imala sam ih kad sam ih željela. 9 godina kasnije rodila sam Emu, a onda i Vitu. Al nisam nekako ista. Osjećam se puno ranjivije. Moja neustrašivost i svemoćnost je poljuljana. Kao da mi je napukao moj super oklop. Iako je sve zaraslo gotovo bez vidljivog traga ja ipak znam da se to sad može i meni dogoditi. I svakome. I mojoj se mami dogodilo. Identično samo s drugim jajnikom. Isto u tim godinama. Nešto sam naučila iz toga. Zato neću dozvoliti da se priča nastavi. Sigurna sam da će nas čuvarkuća čuvati semper (uvijek).

Sok od čuvarkuće: 

300 grama listova čuvarkuće 
500 grama meda

Listovi čuvarkuće rukama se zgnječe dok ne poteče sok a onda se blenda ili miksa štapnim mikserom da se dobije zelena kaša od listova u koju se postupno dadaje med. Može se dadati i malo limunovog soka. Spravljeni sok pije se tek za 5-7 dana kad odstoji u frižideru. Držite ga u staklenci koju ste omotali slojem aluminijske folije. Pije se ujutro natašte i navečer prije spavanja po žlica. Neočekivano je ukusan i osvježavajući. 

I ovaj recept dala mi je gospođa Nada, naša travarka neiscrpnog znanja a za svaku boljku ima biljka ili mješavina ili način. Brže i od googla pronaći će je za vas da vam pomogne. Naravno, ako zaista želite slušati. 




Nema komentara:

Objavi komentar